Privacy

Om alles rond de zorg van onze cliënten goed te kunnen regelen, hebben we gegevens van u nodig. Op deze pagina leggen we uit hoe hiermee omgaan, wat uw rechten zijn en in welke gevallen we gegevens delen met u of anderen.

Waarom gebruiken wij uw persoonsgegevens?

Wij registreren persoonsgegevens van cliënten, medewerkers, stagiairs en vrijwilligers.

Persoonsgegevens van cliënten worden verwerkt voor onder andere:

  • opname van gegevens voor in het zorgdossier
  • voorschrijven van medicatie
  • medische overdracht
  • opstellen van rapportages voor bijvoorbeeld het zorgkantoor
  • uitvoeren van registratietaken die voortvloeien uit de zorgverlening
  • facturatie
  • registratie van aankopen op rekening bij het mr. L.E. Visserhuis

We registreren de benodigde gegevens uitsluitend voor:

  • het voeren van een wachtlijstregistratie
  • het verlenen van verblijf, zorg en behandeling aan de cliënt volgens de met de cliënt gemaakte afspraken hierover, met inachtneming van goed hulpverlenerschap
  • het voldoen aan eisen omtrent de administratieve afhandeling van het hierboven genoemde
  • het behandelen van klachten van cliënten door de Klachtencommissie cliënten mr. L.E. Visserhuis (Quasir)

Persoonsgegevens van medewerkers  worden verwerkt voor:

  • het aangaan, uitvoeren en beëindigen van de arbeidsovereenkomst
  • het ondersteunen van personeelsbeheer en -ontwikkeling
  • het uitvoeren van administratieve, financiële en juridische verplichtingen
  • het voldoen aan wettelijke en CAO-gerelateerde verplichtingen
  • interne organisatieprocessen en rapportages

Persoonsgegevens die wij verwerken

De persoonsgegevens die wij verwerken bevatten onder andere:

Van cliënten

  • naam
  • adres
  • woonplaats
  • geboortedatum
  • geslacht[HK1] [AE2] [HK3] 
  • e-mailadres
  • telefoonnummer
  • bankgegevens
  • burgerservicenummer (BSN)
  • zorgindicatie
  • gegevens vertegenwoordiger van de cliënt
  • verzekeringsgegevens
  • huisarts
  • apotheek

Van medewerkers

  • naam
  • adres
  • woonplaats
  • geboortedatum
  • burgerservicenummer (BSN)
  • geslacht
  • nationaliteit
  • telefoonnummer
  • BIG-nummer (indien van toepassing)
  • bankrekeningnummer
  • salaris
  • functie
  • opleidingen
  • registratie ziekmelding

Hoe lang bewaren we persoonsgegevens?

Het zorgdossier, waarin ook persoonsgegevens zijn opgenomen, heeft een bewaartermijn van twintig jaar. Deze periode gaat in na beëindiging van de behandelingsovereenkomst. Dit is bepaald in de Wet op de geneeskundige behandelingsovereenkomst (WBGO).

Voor personeelsdossiers geldt over het algemeen een bewaartermijn van twee jaar nadat het dienstverband is beëindigd. Zijn de gegevens al eerder niet meer nodig? Dan verwijdert het mr. L.E. Visserhuis deze direct. Uitzondering hierop zijn de loonbelastingverklaringen en kopie identiteitsbewijzen, deze worden vijf jaar bewaard.

Delen van persoonsgegevens met derden

Wij gaan zorgvuldig om met uw gegevens. We wisselen deze alleen uit met een derde als dit noodzakelijk is. Zo zijn we wettelijk verplicht om gegevens uit te wisselen met de zorgverzekeraar, de gemeente en het zorgkantoor.

Geheimhoudingsplicht

Persoonsgegevens vallen onder de geheimhoudingsplicht van de hulpverlener. Deze geheimhoudingsplicht is onder andere vastgelegd in de WGBO, de wet BIG en in verschillende beroepscodes. Bij de verstrekking van gegevens aan derden wordt uiteraard altijd de wet nageleefd.

Gebruik van cookies op website

Wij maken gebruik van bezoekersstatistieken van onze webomgeving. Deze gegevens worden uitsluitend gebruikt om het gebruik van onze website te analyseren en daarmee de gebruikersvriendelijkheid en een meer efficiënte dienstverlening mogelijk te maken. Deze bezoekersinformatie is niet herleidbaar tot individuen en wordt niet gebruikt om u persoonlijk te identificeren.

Beveiliging van systemen

De bescherming van uw privacy is belangrijk voor u en voor ons. Daarom zijn onze systemen en programma’s adequaat beveiligd. Wij hebben beheerprocedures om die informatie nauwkeurig, actueel en compleet te houden en om onbevoegden binnen en buiten onze organisatie geen toegang te verlenen tot uw persoonsgegevens. Wij hanteren een formeel vastgelegd proces voor het afhandelen van beveiligingsincidenten.

Functionaris gegevensbescherming

Binnen het mr. L.E. Visserhuis is een functionaris gegevensbescherming (FG) aangesteld.

Gegevens inzien, aanpassen of verwijderen

U heeft het recht op het volgende:

  • inzage van uw gegevens
  • rectificatie bij onjuiste verwerking van uw gegevens
  • wissen van uw gegevens als deze niet langer nodig zijn voor het doel waarvoor zij zijn verzameld en verwerkt – mits er geen wettelijke verplichting bij ons ligt deze gegevens te behouden

Om er zeker van te zijn dat het verzoek tot inzage door u is gedaan, vragen wij u een kopie van uw identiteitsbewijs mee te sturen met het verzoek. Maak in deze kopie uw pasfoto, MRZ (de strook met nummers onderaan het paspoort), paspoortnummer en Burgerservicenummer (BSN) zwart. Dit ter bescherming van uw privacy.

Vragen

Heeft u vragen over privacy of over de manier waarop wij omgaan met uw persoonsgegevens? Neem dan contact op via info@jbc-visserhuis.nl [linken] onder vermelding van AVG.

Datalek

Voor het melden van een datalek kunt u zich richten tot Leslie Tuynman, onze functionaris gegevensbescherming. Dit kan via datalek@jbc-visserhuis.nl.

Sharon

Wij nemen de privacy van onze cliënten en medewerkers
zeer serieus”

Sharon Sweijd
Directeur-bestuurder

Wilt u meer weten of een rondleiding? Mail of bel ons!